Translate

fredag 5 mars 2021

V 9 2021

 Tillgänglighet 


I veckan har jag bland annat textat Youtube-klipp inom utbildningskonceptet Aktivt medarbetarskap från vår HR-enhet. 14 filmer à 2-5 minuter och jag har gjort 3 av 14 nu. Det tar tid att göra rätt. Ska man texta ska man inte göra det halvdant. Jag använder mig av gratisverktyget textamig.se på webben och då krävs mycket efterarbete (små korrigeringar i nästan varje timebox). 

Textning utförs utifrån ett tillgänglighetsperspektiv för de man vill ska nås av klippet. Man lär sig väldigt mycket på att texta en film för att man måste lyssna så noggrant på allt som sägs. Så om du har en egen Youtube-kanal där du publicerar klipp, prova att lägga till undertexter. Man kan göra det manuellt eller via att överföra en fil (exempelvis från textamig.se).

När man har en Google Workspace-domän kan man skaffa en varumärkeskanal på Youtube. En varumärkeskanal på Youtube kan till skillnad från en vanlig Youtube-kanal administreras av flera personer. Idealiskt för en organisation alltså. Vår Youtube-kanal i Dals-Eds kommun är en varumärkeskanal. Den är exempelvis basen för alla våra instruktionsfilmer i vårt Träningscenter på Intranätet. Vårt Träningscenter finns för att personalen ska ha en hög tillgänglighet avseende hjälp till självhjälp.








FVM står för Framtidens VårdinformationsMiljö och är ett gemensamt nytt stort system för informationsöverföring, elevhälsojournaler och journaler i kommunal hemsjukvård som ska driftsättas för etapp 1 (3) under 2022. Vår kommun (som är i etapp 3) har valt hela paketet, samma val som exempelvis Bengtsfors, Färgelanda och Vänersborg i vårt närområde. Av alla 49 kommuner i VGR så vågade/ville bara 9  kommuner det. Det kommer vara en fördel för oss på många sätt, inte minst ur ett rekryteringsperspektiv. Men allra mest för invånarna.

Under veckan har jag drivit på så att det nya breda kompetensrådet hos kommun-FVM/Västkom även ska omfatta kontinuitetsplanering. Nu omfattar det juridik, dataskydd, informationssäkerhet och kontinuitetsplanering. Om det är något som kan beskriva vad kontinuitetsplanering är till för så är det för att upprätthålla rätt tillgänglighet. Jag är numera "extern konsult" i FVM-programmet som ensam deltagande kommunrepresentant i Arbetsgrupp Kontinuitetsplanering och har lämnat Dataskyddsombuds-rådet.








I veckan så har det varit Ledarforum, en återkommande konstant som bränsletillförsel för alla våra arbetsledare i kommunen. Jag designade genomförandet av punkten "Systemförvaltningskonferens" med en stark tillgänglighetsvinkel. Hur skulle jag lägga upp det så att det jag sa, det vi gjorde ihop skulle få fäste hos cheferna på riktigt? Jag skulle göra min punkt tillgänglig för deras sinnen. Utifrån feedbacken verkade det som att vi lyckades bra. Tillgänglighet är brett och är en stark ledstjärna för mig.

"Tillgänglighet är brett och är en stark ledstjärna för mig."






För övrigt är det så att god så väl som dålig kultur äter strategi till frukost



Dålig struktur urholkar god kultur och förstärker dålig kultur.

Hur odlar vi rätt sorts kultur som bidrar till god struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar