Translate

onsdag 25 januari 2017

V 4 2017

En kortvecka för mig, vecka 4. Flyger till London ikväll onsdag för att delta på den årliga BETT-mässan. Har jobbat in en del dagar under hösten för det här, åker privat men kommer ändock stolt representera Dals-Eds kommun med glimtar från den pågående nulägesanalysen. Mitt pass kommer vara på Googles "Teaching Theatre" inne på själva mässan för en internationell publik och fokuset för mig är att "levla upp kompetensutvecklingen". Är riktigt nervös just nu men det släpper nog när man väl är där.


En anekdot jag kommer att dra är från en intervju jag hade idag med Elin Andersson, handläggare för bygglov m m i Dals-Ed. Det har kommit ett tillägg i Plan- och byggförordningen som ställer krav från 1/1-17 att alla nybyggnationer av hus avsett för permanentboende ska vara anpassade mot höghastighets-internet. Ett bra exempel på hur svensk lagstiftning är en pionjär och stödjer digitaliseringen i hela landet.

Jag har också i veckan intervjuat undersköterskan Martina Glesåen, folkhälsosamordnaren Linda Blomgren och chefen för Samhällsbyggnad Magnus Åkesson. Mycket givande allting!

Har också börjat med ett samtal över tiden med vår IT-chef Kenneth, vi planerar nämligen att stämma av en gång i veckan kring alla frågor och tankar som poppar upp. Kort sagt kan nämnas att vår egen struktur i Dals-Ed för hur vi förvaltar digitala system (stort som smått) är väldigt svajigt. Det behövs en samsyn i kommunledningsgruppen kring den här viktiga strukturen. Har också erbjudit förvaltningscheferna en stående tid varje vecka för stort som smått.

Om ni vill får ni gärna gå in på mitt rum på andra våningen och läsa lapparna på de olika A3:orna som sitter på insidan. De olika A3:orna utgår från:
"Tänk om..."
"Goda exempel"
"Härliga citat"
"Mönster från intervjuerna"
"5 min/15 min/1 timme" (ett analogt system jag har som består av stora som små ärenden jag kan ta tag i när man har en stund över)


______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost


Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar