Translate

fredag 20 januari 2017

Vecka 3 2017


  • Allmänt

Andan och tillmötesgåendet i Dals-Ed är något som slår mig på ett uppfriskande sätt. Även om det är långt att åka så är det väldigt stimulerande. Kultur äter strategi till frukost är verkligen precis det som gäller. Inte då sagt att man inte behöver strategier, men det är viktigare att jobba med kulturen.

Jag märker tydligt att jag även ganska snabbt måste sätta mig in i de olika samarbeten som finns med framför allt Mellerud - Åmål - Färgelanda - Bengtsfors. Ibland med 1 kommun, ibland med flera, ibland med alla. Blir helt naturligt extra svårt att över tid hålla rätt kvalité på systemförvaltarorganisationen avseende alla digitala system vi samarbetar kring. Begreppen inom en systemförvaltarorganisation är systemägare-systemansvarig-systemadministratör-kontaktperson på enhet-slutanvändare.
Ibland kan en leverantör vara systemadministratör. 
Ibland kan systemansvarige finnas i en kommun och i en annan finns bara massa frustration.
Ofta runt ett system är inte systemförvaltarorganisationen komplett. Det är då det blir gnissel i maskineriet. 
Kanske är de 5 kommunerna inte ens ense om den här synen på systemförvaltarorganisation? Då måste man börja där.
Således, samarbete över kommungränser ger inte alltid mervärde avseende kvalité, en jätteviktigt sak att jobba med ständigt. I kommande blogginlägg ska jag utveckla det här med ett exempel. Vilket exempel vill ni, mina läsare, att jag ska ta?

Dagen med "Förenkla - helt enkelt" från SKL med Orust - Munkedal - Färgelanda - Dals-Ed var mycket bra för det jackade i Dals-Eds pågående processutvecklings hörnsten, kulturen. Inte då biblioteket och konserter m m utan en önska om en kultur där samarbete, bemötande och effektfokus är i främsta rummet hela tiden.


"Kultur äter strategi till frukost"



  • Intervjuer 1-1

Otroligt intressant träffa så många passionerade kombinatörer! Många bokade sig redan första dagen när inbjudan kom ut via  Doodle. 42 som ska intervjuas och jag hittade 58 intervjutider fram t o m 31/3.

Har den här veckan intervjuat Per Sandström (Räddningstjänstchef), Anna-Stina Odén (LSS,Fokusförvaltning och lärare), Maria Marthinusen (Samhällsbyggnad och Edshus), Per Andreasson (teknisk chef) och Eva Sjötun (chef Arbetsmarknadsenheten).

Så här har jag med lite multimodala knep försökt förbereda de som ska intervjuas.



"Passionerade kombinatörer"



  • Systematiskt kvalitetsarbete med ett effektfokus

Ett par viktiga verktyg för det här som jag har identifierat redan nu:
- Socialtjänstens beta-test med en Google Suite for Business-domän som plattform istället för Vibe (obs! krockar inte med vad som görs i Procapita och Stratsys).
- STRATSYS
- Ledarforum
- Coachning av chefer
- Att alltid fråga efter vilken effekt vi uppnått med hur vi gjort vad.
- Att alltid fråga efter vilken effekt vi tror oss uppnå utifrån det vad vi planerar att göra.

"Effektfokus"


______________________________________________


För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost


Vad är då den rätta kulturen?



1 kommentar:

  1. Bra prat idag! Från stort till smått och från allvar till skratt :-) Tror det kommer bli en intressant, inspirerande & utvecklande resa. Tack!

    SvaraRadera