Translate

lördag 17 mars 2018

V 11 2018

Lyfter fem saker den här veckan:
- Ineras ägarråd 5/4
- Köken och Instagram
- Förberedelser internt/externt inför upphandling av nytt digitalt kontorsstöd
- Min PRAO-elevs reflektioner
- Europeisk "All Digital Week" nästa vecka


Ineras ägarråd 5/4

SKL har förvärvat Inera i ett särskilt syfte, läs mer här om varför. Läs punkt 11 i bilden nedan. Det är Dals-Ed som anmält ärendet till dagordningen. Läs om ärendet här



Köken och Instagram

Våra kök i kommunen har många mål, ett av dem är att under 2018 öka sin följarskara på Instagram till 400 st. Varje kök har ett eget Instagram-konto. Syftet är att öka medvetenheten hos kunder, kunders nära och kära och allmänheten om hur bra verksamheten som bedrivs är. Här nedan är exempelvis Utiktens skolrestaurangs konto, läge 180317. Kontot är numera privat för då är det enklare att få följare. De kommer från och med förra veckan alltid lägga ut en "fredagsbild" som de noga tänkt igenom utifrån syftet med kontot, följsamhet mot kommunens riktlinjer och personuppgiftslagen. Reklam för kontot kommer göras av IKT-coacherna på skolans lärplattform VKlass varje torsdag ett bra tag framöver. I och med att kontot är privat måste man följa kontot för att kunna läsa. Följarna kommer mest troligt stanna kvar då inte köken kommer "spamma" utan bara lägga ut en bild i veckan. Vidare tänker de så att de taggar de andra kökens konton via sina fredagsbilder, således kan följare välja att titta på de andra kökens bilder också. De har också en ambition att läsa alla kommentarer, svara om det är frågor och lajka kommentarer som de tycker är särskilt fina/kloka. Sammanfattningsvis inte mycket jobb för troligen mycket effekt. Ett bra exempel på att göra rätt saker på rätt sätt. Ska bli spännande att följa det här! Gå in och följ dem, vettja!


Förberedelser internt/externt inför upphandling av nytt digitalt kontorsstöd

Avtal är nu klart med det upphandlingsstöd vi ska använda oss av. Nästa vecka på måndag och tisdag förbereder vi oss internt och träffar upphandlingstödet på onsdag. Vi som bra beställare, SKL Affärskoncept som bra upphandlingsstöd och SKL:s ramavtal "Programvaror och Programvaror som molntjänst 2016" som verktyg. Spännande tider!




Min PRAO-elevs reflektioner

Han fick som första uppdrag att scanna en cool serie videos på Youtube som jag inte hunnit se något av, men som jag tror är riktigt pragmatisk och neutral omvärldsbevakning. Det är Joakims Jardenbergs #ensakidag. Oftast är avsnitten mellan 4-6 minuter. Det är ett avsnitt varje dag där han berättar om innovation i vardagen med hjälp av internet. 
Fram till avsnitt 124 hittas på kanalen jardenberg. i spellistan ensakidag.
Från avsnitt 125 och framåt hittas på kanalen Bredband2AB, i spellistan #ensakidag 2018.
Jag sa till min PRAO-elev att leta efter videos som handlade om artificiell intelligens och/eller robotar. Han hittade ett par, tog reda på vad de handlade om och så valde jag ut två st. Han fick först recensera dem för att sedan göra personliga reflektioner. Mycket intressant! I och med att avsnitten är filmade så att man ser Joakim sitta och prata kommer jag lyssna på dem under mina långa bilfärder. Ska nog börja på avsnitt 1. 

Jag har länge önskat att förskolor och skolor i Dals-Eds kommun fick lite ny inspiration kring den så kallade "Maker-rörelsen". Min PRAO-elev fick ett uppdrag i två etapper, etapp ett var att bygga ett banan-piano med hjälp av sin egen dator, ett "Makey Makey"-kit, lite frukter och sig själv. Varför jag valde Makey Makey är för att det är en enkel ingång för såväl personal i förskolan och elever i grundskolan. Det blir väldigt snabbt kul att skapa, testa, förbättra, testa mot någon annan, förbättra, bli färdig. Helt enkelt en vanlig design-process. Här kan du läsa mer från KTH om design-tänkande. Etapp två för PRAO-eleven var att göra en film där han förklarade vad det var han hade gjort och hur det fungerade, den kan ses här nedan. Just det här exemplet kan enkelt appliceras tematiskt i svenska, musik, fysik och matematik. Tematiskt arbete med ett design-tänkande är extremt motiverande. Det innehåller mycket analyserande, problemlösande och kommunikation. Bara fantasin som sätter gränser! Man kan ha 18 st kablar kopplade till ett sådant här kretskort.


Här nedan är ett annat mer komplext exempel på hur man kan använda just det här kretskortet.




Europeisk "All digital week" nästa vecka

Se på Värmdö, en av mina inspirationskällor. Läs mer här om själva veckan.



P S 

Youtube ägs av Google och upplevs bäst på datorn genom att vara inloggad i sitt Google-konto med Chrome-webbläsaren alternativt vara inloggad med Google-kontot i Youtube-appen på telefonen.

Kan du nomenklaturen i Youtube? 

"Kanal", "Video", "Spellista", "Titta senare", "Prenumerera" och "Privat/Olistat/Offentligt" är de viktigaste att känna till för en bra upplevelse för dig. 

Navet är "Video" (enskilda filmklipp från någon med en Youtube-kanal). 

Tycker man om en en "Kanal" är det bra att "Prenumerera" på den. 

Hittar man bra "Videos" man inte vill tappa bort är det bra att trycka på "Lägg till i Titta senare".

Vill man samla "Videos" för att tipsa andra eller förbereda något man själv ska göra skapar man en "Spellista".

Genom att leta i Youtube-kanaler kan man bara hitta de "Videos" och "Spellistor" som är gjorda "Offentliga" av kanal-ägaren. Om de är "Privata" kan bara kanal-ägaren se dem. Om de är "Olistade" så kan kanal-ägaren välja att dela en länk till de hen vill ska kunna se/använda hens materiel.

D S

_______________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Vad är då bra struktur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar