Translate

fredag 15 maj 2020

V 20 2020

Kärt återseende, medveten inkompetens och snabbkommandon

I veckan när jag hämtade min minsta dotter Iris (6) så sa en kompis till henne: "Varför hämtar din morfar dig idag?" Iris kontrade självfallet snabbt och konstaterade hur det var och sedan var det inget mer med det. Jag log utåt sett och kände mig lite gammal. Sedan kände jag efter, ja, jag är faktisk senior nu. I ålder och kompetens. Och det är fine. Mycket "prime time" i arbets- och privatlivet kvar. Bara att köra på. Mycket kvar att förbättra och att njuta av.

Lite coolt är det när en leverantör till oss med huvudsäte i Danmark hör av sig till en och vill ha "sparring" kring den svenska PUB-avtalsmallen från SKR. De ville prata om punkterna 12.6/12.5/17.4 samt 12.8/12.2. Slutade med att jag kunde ge dem svar på det de behövde och rekommendera dem till CCG Europe (Konsulter med digitala superkrafter) för ett arbete kring en certifiering mot ISAE 3000. Om jag hjälper dem så blir de ju en bättre leverantör, tänker jag.








Det "kära återseendet" jag nämner i rubriken är ett angreppssätt och en person. Kontinuitetshantering och Pierre Wettergren. Kontinuitetshantering är nyckeln till att prioritera rätt i en organisation och Pierre var en av mina två lärare på YH-utbildningen 2017-2019 "Utvecklare/Samordnare Informationssäkerhet". Hur hände det här återseendet då? Jo, Atea erbjöd ett webbinarium om Kontinuitetshantering och det var Pierre från CCG Europe som var huvudpresentatören. Det ingick ett gratis erbjudande om en självskatting som organisation mot ens mognadsgrad, det nappade jag på och nu är vi igång. Bilden från blogginlägget v. 18 berättar mer om Kontinutetshantering . 

Repetition: Det ger ett fokus på organisationens verksamhetskritiska leveranser. I en kommun så kan det vara löneutbetalningarna, hemsidan uppe 24/7, vattenpumpars funktion 24/7, trygghetslarmens funktion 24/7 m m. Först ser man till att värdekedjorna är intakta för de leveranserna. Sedan gör man annat.

Not: I vårt nya verktyg, "DigFrame" (från DirSys som en modul till vårt kvalitetsledningssystem Stratsys), för förvaltning av IT bygger vi nu flödet SYSTEM (med all nödvändig information) - LEVERANSER (som kan taggas som verksamhetskritiska) - INFORMATIONSTILLGÅNGAR (som vi klassar). 
#handihandske #kontinuitetshantering #systemförvaltning








Jobbar ni mycket med snabbkommandon på datorn? I dessa videomötestider så är Ctrl/Cmd+D (stänga av/sätta på ljud) och Ctrl/Cmd+E (stänga av/sätta på webbkamera) guld värda. Även Alt+Tab eller Alt+Shift+Tab för att snabbt skifta mellan arbetsfönster.







Mitt tittande på "Google Cloud Morning Coffee" är ett försök att få mig mer medvetet inkompetent på fler områden runt dataflöden och effektivisering. Låter märkligt? Jag anser som buddismen att omedveten inkompetens är farligt. 

De olika stegen i den här kunskapstrappan är:

  • Omedveten inkompetens
  • Medveten inkompetens
  • Omedveten kompetens
  • Medveten kompetens





____________________________________

För övrigt är det så att kultur äter alltid strategi till frukost. Det finns strukturer som är bättre än andra.






Vad är då den rätta kulturen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar